Skip to main content

E-Kontakt

Generellt om E-kontakt

Den svenska dejtingsajten E-kontakt lanserades i mars 2005. Grundare var företaget Intodate International AB med huvudkontor i Norrköping. De växte ganska snabbt till omkring 500 000 medlemmar. Omkring 150 000-200 000 av medlemmarna beräknades vara aktiva varje månad. 2013 skedde en stor förändring när de blev uppköpta av Match.com. Databasen med användare för E-kontakt flyttades därmed över till Match.com och kunden fick därmed möjlighet att ta del av ett ännu större utbud. Den som i skrivande stund besöker E-kontakt.se möts av “E-kontakt by Match”, men just den här recensionen fokuserar på ursprungliga E-kontakt och den inriktning som inspirerade dejtingsajten innan den bytte ägare, men ha alltså i bakhuvudet att de numera drivs av Match.com.

Inriktning

E-kontakt har alltid satsat på att vara en enkel och lättillgänglig sajt för nätdejting. Till skillnad från många konkurrenter är designen sparsmakad, utan någon onödig information, banners eller massvis av färger. Tanken hos grundarna var att fokus skulle ligga på funktionerna, inte på det rent visuella. Användare ska känna att de kommit till en tillförlitlig dejtingsajt där de verkligen trivs och känner sig som hemma. Receptet fungerade onekligen bra, för under årens lopp registrerade sig över 500 000 personer och de flesta blev lojala och återkommande användare. De riktar in sig på alla åldersgrupper över 18 år och har alltid framhållit sig som en seriös dejtingsajt med bred inriktning.

Funktioner

De som söker en partner får tillgång till olika verktyg för att ta kontakt som e-post och chatt. E-kontakt erbjuder också sätt att lyfta fram sin egna profil med en egen blogg och möjligheten att ladda upp massor av egna personliga foton. Vem som helst på sajten har möjlighet att berätta om sig själv och vad han eller hon söker. Något de heller aldrig kompromissat med är att allt ska vara enkelt att använda, även när det handlar om interaktiva aktiviteter som chattar och event. För att ta del av samtliga funktioner krävs medlemskap som har en fast månadskostnad. Månadsavgiften sjunker om du väljer lång bindningstid.

Mobilapp

Eftersom E-kontakt nu är en del av Match.com, är det deras mobilapp som gäller, känd som Matchappen eller “Match i mobilen”. Den finns för både Android på Google Play och för iOS i Apples App Store. Den har samma funktionalitet som den vanliga sajten och är designad för att anpassa design och menyer efter skärmstorleken på den mobila enheten. Därför blir det enkelt att hålla sin profil uppdaterad och kontakta spännande singlar, var du än befinner dig. En stor fördel med att använda mobilappar är att det också kan bli lite mer diskret än att sitta vid datorn, särskilt för den som befinner sig på allmänna platser eller på jobbet och vill kunna ge svar snabbt till intresserade kontakter.

Login

Likt de flesta andra dejtingsajter har E-kontakt alltid strävat efter att deras användare ska vara äkta, seriösa, svenska singlar i jakt på kärleken. Registreringen är gratis och efter att de blivit uppköpta av Match.com ser processen ut exakt som hos dem. Även tidigare fungerade registreringen genom att du uppgav en mängd personliga uppgifter och önskemål som sedan ligger till grund för profilsidan. Säkerheten är prioriterad och därför modereras alla profiler och personuppgifterna är skyddade av avancerad kryptering.

Omdömen

E-kontakt är en typisk seriös dejtingsajt som främst fokuserat på att hålla hög kvalitet på sina medlemmar och sina funktioner. De har aldrig försökt vilseleda besökare och har överlag fått goda omdömen genom åren. Många lyfter fram att det betalda medlemskapet ger bra valuta för pengarna. Ett gratiskonto är lämpligt för att prova på sajten, men för att verkligen utnyttja E-kontakt fullt ut har det alltid krävts betalning. Nu när de är en del av Match.com, så hänvisas till recensionen av deras sajt, men det är tydligt att E-kontakt sedan starten 2005 har betytt mycket för att styra den svenska nätdejtingen i rätt riktning.